van startup naar scale-up

De overgang van startup naar scale-up heeft de moeilijkheidsgraad van echte metamorfose, een complete gedaanteverwisseling of transfiguratie, een verandering van vorm, structuur, karakter, verschijning en omstandigheid.
En, juist daar - wanneer de rups een vlinder moet worden' - gaat het mis, en juist daar ontbreekt de juiste ondersteuning. Vele innovatieprocessen stranden daar! 

Er zijn vele oorzaken, maar de volgende 3 springen er uit:

  • de ondernemers (de leden van het team) groeien niet met hun missie, zij groeien niet uit tot de inspirerende leiders die nodig zijn om de onderneming leven in te blazen;
  • Het 'team' ontbeert de kennis en ervaring om een fungerende organisatie op te zetten;
  • Men ziet niet in dat de situatie nu is veranderd: in plaats van het propageren van een interessant idee, moet men nu het gevecht aangaan voor een plaats in de keten waar anderen reeds hun plaats hebben; er is behoefte aan een andere 'storytelling'...

Samen met de zgn. 'informele klankbordgroep' heeft het BIC de aandachtsgebieden en rollen in kaart gebracht die nodig zijn bij de opzet en ontwikkeling van een scale-up organisatie.
En hebben we instrumenten ontwikkeld om de acceleratie van de persoonlijke groei van de individuele betrokkenen en het team te helpen bewerkstelligen.

Teneinde de ontwikkelde software te testen hebben we een testdatabase samengesteld van 50 Engelse carrièreconsultants (werkelijke profielen dus, maar geanonimiseerd).

In het rechter overzicht geven we aan welke  aandachtsgebieden, in onze ogen, er in het management team 'bemand' dienen te worden, hoeveel van de 50 participanten geschikt zijn voor de betreffende rol, en hoe ze met een Quick-Wins scenario kunnen groeien in die rol.
In het overzicht hieronder concentreren we ons op de groei van één van de participanten.

over complete succesvolle teams

Over het algemeen kunnen we stellen dat er voor het welslagen van een missie of het succes van een onderneming vaak te weinig wordt gekeken naar de samenstelling van het team dat leiding geeft aan de missie/het bedrijf.
Om een succesvol team samen te stellen zijn diversiteit en complementariteit belangrijke factoren. Maar we moeten ons realiseren dat alleen focussen op diversiteit niet echt een oplossing biedt omdat het natuurlijk gaat over de aanwezigheid van  verschillende deskundigheden die nodig zijn en over verschillende rollen in de teamsamenstelling. Alleen focussen op complementariteit kan ten koste kan gaan van de creativiteit.

Iedere persoon is, gebaseerd op zijn/haar persoonlijkheid, gebiased bij het bekijken van mogelijke oplossingen; verschillende persoonlijkheden komen uit op verschillende oplossings-alternatieven.
Daarom is diversiteit in denken nodig binnen het team. Én complementariteit in rollen, zowel in het samenspel tussen de teamleden, als in de verschillende aandachtsgebieden waaraan in het team leiding moet worden gegeven.
Het voorbeeld van de werving van 3 nieuwe MT-leden bij het Scale-Up bedrijf Trusty*) hiernaast laat zien dat het gaat over het vormen van 'complete' teams.

*) Je kunt het verhaal van Trusty hieronder downloaden. Het is het verhaal van Larry en Peter.

En het verhaal van hoe het bedrijf Trusty zich verder ontwikkelde na deze succesvolle aanpassing van het MT kun je verder lezen onder LD-Toolbox onder de subrubriek ONTWERP ZELF JE TEAMS MET EEN EIGEN TEAM DESIGNER