ontwerp zelf je teams met een eigen team designer
De Corporate Profiel Database
Voor klanten die frequent gebruik maken van de Leadership Development Toolbox zetten wij een zgn. Corporate Profiel Database (CPD) op, waarin de LDT-gegevens van alle medewerkers worden opgeslagen, en waarmee we bij verdere organisatie ontwikkeling de klant kunnen ondersteunen bij het ontwerpen van 'complete' teams.
Wat hier bedoeld wordt met een compleet team betreft in het eenvoudigste voorbeeld het samenspel van de teamleden onderling. Het model dat we hiervoor het vaakst gebruiken is het Belbin Teamrollen model. Dat is vaak voldoende als het gaat om de vorming van tijdelijke teams van specialisten/deskundigen, bijvoorbeeld een project-team. Maar vaak ook wordt compleetheid gevraagd voor een team met een speciale missie. Dan is er vaak ook een ander model nodig om de vakmatig noodzakelijke bekwaamheid van het team compleet te maken. Dat model kan bijvoorbeeld gevormd worden m.b.v. van functiebeschrijvingen.
Een bijzondere vorm: Scale-Up Aandachtsgebieden in Snelgroeiende organisaties
Bij snelgroeiende Scale-Up organisaties is incompleetheid van het Management team een cruciale faalfactor.
Het team moet niet alleen maar voldoen aan compleetheid v.w.b. de verschillende Belbin rollen, maar met name ook compleet zijn in de aansturing van een aantal aandachtsgebieden bij de Scale-Up organisatie.
Je eigen Scale-Up Team Designer
AANDACHTSGEBIEDEN EN ROLLEN BIJ SCALE-UP ORGANISATIES
1 Directie
De Directeur van het Scale-up bedrijf is de representant van de onderneming naar buiten toe. Als roerganger van de onderneming en voorzitter van het Management Team inspireert hij/zij de medewerkers en alle bij het bedrijf betrokkenen met een gevoel van richting. Hij/zij is een uitstekende netwerker met een toekomstgerichte visie en grote overtuigingskracht.
2 Marketing
Het aandachtsgebied van de Marketingmanager in een Scale-up bedrijf omvat het opbouwen van kennis over en het positioneren van de onderneming en haar producten/diensten in de markt. Dit betekent voor het jonge bedrijf in principe het binnendringen is een keten, dus het concurreren met bestaande partijen in die keten en/of het creëren van een nieuwe markt.
3 R&D Innovatie
Het terrein R&D Innovatie omvat het proces van Innovation Management, vanaf 'Ideation', het bedenken van nieuwe ideeën en concepten, voor producten en diensten, tot en met het introduceren in de markt en het overtuigen van (nieuwe) doelgroepen. De R&D manager dient te beschikken over een behoorlijke dosis visie en gedrevenheid, maar ook een sterk analytisch vermogen en overtuigingskracht richting de verschillende stakeholders.
4 Verkoop
Het aandachtsgebied Verkoop omvat het proces van het in de markt zetten van de producten/diensten van de Scale-up onderneming, met de bijbehorende flankerende activiteiten, zoals de opzet en het 'runnen' van serviceorganisaties, technische service en klantenservice. De rol van de Verkoopdirecteur vraagt om een sterke commerciële gerichtheid, overtuigingskracht en impact, met name ook d.m.v. de mobilisatie van het eigen personeel qua service-gerichtheid.
5 Bedrijfsvoering
Het aandachtsgebied van Bedrijfsvoering omvat het terrein van 'Ordinary Management', d.w.z. het hele proces van inkoop, logistiek, productie, distributie en verkooplogistiek. Voor de Scale-up onderneming betekent dat het definiëren en implementeren van tal van processen en procedures, het instrueren van het personeel, het handhaven en corrigeren van deze regels, het certificeren van de processen en het voortdurende proces van verbeteren en effectiviseren.
6 Financieel Beheer & Funding
De manager Finacieel Beheer en Funding houdt zich bezig met het organiseren van de geldstromen en het mobiliseren van investeringskapitaal om het bedrijf te 'laten draaien'. Deze manager houdt uiteraard de 'burnrate' en financiële risico's nauwlettend in de gaten en hij/zij onderhoudt een goede relatie met de financiële stakeholders. Ook met de andere directieleden onderhoudt hij/zij uitstekende contacten, zodat de groeiende onderneming niet voor verrassingen komt te staan.
7 Controller
De Controller in de Scale-up onderneming heeft een cruciale rol bij de opzet van 'informatiebloedsomloop', levensbelang voor de organisatie. Het beheer van geldstromen is niet het enige waar het om gaat maar ook over het 'inplanten' van performance indicators, die het mogelijk maken om effectief 'de vinger aan de pols' te kunnen houden. En, om het geven van leiding aan het administratieve proces en het personeel.
8 ICT
De ICT-leiding draagt de verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van de informatiesystemen, die nodig zijn om de onderneming succesvol te doen opereren. Daarbij gaat het zeker niet alleen maar over de financiële systemen, de goedereninformatiesystemen en de personeelsadministratie, maar vooral ook over de informatievoorziening die het mogelijk maakt om tot de juiste besluitvorming te komen.
9 Personeel/HRM
Het begrip Human Resource Management is eigenlijk een verouderde manier van kijken naar de klus. Personeelsadministratie en de personeelsvoorziening zijn belangrijk, maar ook het mobiliseren en motiveren van levende mensen in een levende, zich veranderende organisatie. Het zijn de mensen die zorgen voor het bewerkstelligen van kwaliteit in producten en diensten, en voor de uitstraling en aantrekkelijkheid van de onderneming.
10 Talentontwikkeling en Opleiding
Talentontwikkeling en Opleiding zijn, zeker voor een Scale-up organisatie, van levensbelang. De groei van de onderneming zal voornamelijk 'van onderop' moeten plaatsvinden, zodat de mensen meegroeien met de organisatie en zorg dragen dat de nog niet vastgelegde 'tacit know-how' en ervaringen binnen de onderneming blijven en de continue vastgelegde best-practices kunnen leiden tot een voortdurende verdere professionalisering binnen de groeiende onderneming.
11 Customer Services
Customer Services is het aandachtgebied dat op termijn, na de groeifase, de onderscheidende factor voor klanttevredenheid wordt. Customer Services zal de loyaliteit van de klant bewerkstelligen. En, vanaf het begin, is een efficiënte Customer Services de belangrijkste bron voor informatie over de kwaliteiten van de eigen producten/diensten, leidend tot verdere professionalisering van het productieproces.
12 Organisatie ontwikkeling
OO is voor de Scale-up onderneming de factor die groei mogelijk maakt. De onderneming raakt telkens weer geconfronteerd met zgn. groeidrempels. En als die hordes niet soepel genomen worden, kan dat leiden tot stagnatie en kwaliteitsverlies. Telkens weer aanpassen van structuur en werkwijzen en de ontwikkeling van communicatielijnen binnen het groeiende bedrijf vraagt voortdurend om aandacht van het management.
Rechts:
de Corporate Profiel Database van Trusty
Je organisatie kan beschikken over een eigen stukje van de de LD-Toolbox met daarin de informatie uit de Corporate ProfielDatabase door gewoon te abonneren op de STD-tool (Scale-Up TeamDesigner)
De updates van de CPD worden bij zo'n abonnement telkens ook bijgewerkt in de STD-tool.
Hier een
voorbeeld van hoe je met deze tool zelf je complete teams kunt ontwerpen.
Als voorbeeld nemen we het bedrijf Trusty van Larry en Peter, de innovatieve ondernemers uit het vorige hoofdstuk Team Design en Team ontwikkeling.
In de presentatie Larry & Peter (die je daar kunt downloaden) vertelden we je dat de beide eigenaren van Trusty hun management team compleet maakten door het aantrekken van 3 nieuwe teamleden: Hannah Style, Catharine Jackson en Anna Nieman.
We zijn nu een paar jaar verder en het bedrijf Trusty is hard gegroeid, mede vanwege 4 nieuwe innovaties. Truty heeft inmiddels 80 mederwerkers (zie Trusty's Corporte Profiel Database hierboven) en een management team van 6 personen. Behalve de 5 eerdere MT-leden is ook Tessa Gold inmiddels toegetreden tot het Management Team. Zij vervult de rol Personeel/HR.
Alle 5 de innovatieve producten van Trusty lopen heel goed, in verschillende markten, in en buiten de zorgsector, en ook in het buitenland. Het MT besluit daarom dat er voor ieder van de producten een eigen gefocust team nodig is. Elk team moet 'compleet zijn', zowel v.w.b. de Belbin rollen, als v.w.b. de Scale-Up Aandachtgebieden. Het liefst groeit Trusty via de groei van het eigen personeel (van onderop en binnen uit).
Met behulp van de STD-tool legt Tessa Gold nu de puzzel, dat leidt tot de volgende teamindeling van de nieuwe subteams:
Hieronder kun je de rolgeschiktheid van de deelnemers in de 5 subteams gedetailleerd bestuderen.
Bereid het Team Design voor met STD-tool informatie
Hierboven zie je de index van de verschillende pagina's in de STD-toolbox.
De pagina's SU1 t/m SU5 bevatten de pagina's, zoals hierboven weergegeven.
De pagina's T1 t/m T5 bevatten soortgelijke pagina's, maar met uitsluitend de Belbin Teamrol-modellen. Team SU en Team hetzelfde type van inhoud maar dan voor het overkoepelende management team (max 13 persoonen).
Al deze pagina's worden bestuurd vanaf de Preparation pagina, als hierboven aangegeven.
Maar de STD-toolbox omvat veel meer informatie uit de Corporatie profiel database, die handig kan zijn voro de selecties die gemaakt worden op die Preparation pagina, Deze informatie kun je bekijken op de pagina's Overview, MI SU en Ind SU.
(Team) Overview (zie overzicht rechts)
Deze pagina omvat de belangrijke leiderschap informatie van ieder individu in de Corporate Profiel Database: Dominante leiderschapsstijlen, Sterke en Zwakke Competenties en Professionele Rollen. maar ook het individele Quick-Wins scenario en de effecten daarvan voor de leidersschapsstijl portefeuille en de Sterke en Zwakke Competenties.
MI SU (staat voor Management Informatie over Scale-Up Rollen.
De beschikbare informatie over het hele bestand (in dit geval bestaande uit de 80 profielen van de Trusty medewerkers. En welk percentage van de deelnemer geschikt (groen), bijna geschikt (geel) of niet geschikt is voor de betreffende rol. Maar ook de potentiële groet o.b.v. het individuele Quick-Wins scenario.
En tot slot een deel van het Scale-Up rollen rapport van Tessa Gold, het nieuwe MT-lid van Trusty die werd aangetrokken als HR-directeur voor rekrutering en coaching van het groeiende personeelbestand. Rapport in het Engels, want Tessa is Noorse.